Checkat in i Czech Republic (långt inlägg)

Tjenare vänner!

Jag tänkte att det inte vore en alldeles dum idé att damma av den här gamla bloggrackaren, nu när jag har flyttat till Prag för en termins utlandsstudier. På så vis kan den som vill få följa med mig på detta nya & spännande äventyr. Givetvis tycker den gamle bloggaren inom mig  att detta ska bli superkul!!!

Okej, så jag reste hit igår: onsdagen den 7 sept. Befann mig redan i Sthlm pga utbildning på PwC som ägde rum 5-6 september. Väldigt givande utbildning, som jag lär ha stor nytta av senare när jag ska gå mitt internship efter hemkomsten (sidospår). Det innebar det att jag hade med mig all min packning dit och det blev en del kånkande. Två dagar innan avfärd inhandlade jag nämligen den största resväskan jag någonsin skådat i mitt 24-åriga liv. Det var den största som fanns i väskbutiken (rymmer hela 138 litrar). Känns som att folk stirrar på en för de ser ut som man drar runt på ett mindre hus :P Sista kvällen i Sverige spenderades med Fanny, vi åt en middag på Vapiano och njöt av ett glas rött vin. Bra avslutning i Svera rike!

Anlände till Prag flygplats efter en 1h o 40 min flygresa. En tjeckisk buddy väntade i ankomsthallen med en skylt "Sophie Birgersson". Så himla gulligt!! Jag reste med två andra svenskar, så en av deras buddys var också där. Tillsammans tog vi public transport (buss - tunnelbana - spårvagn) till vårt studentboende. Vår byggnad heter Jarov III F så när jag skriver "Jarov" i fortsättningen så menar jag mitt hem. Denna resa tog dryga timmen och kostade ca 10 kr. 

När vi kom fram fick vi fylla i massa papper/kontrakt och sedan dumpa väskorna i våra respektive rum. Vi bor i lägenheter i Jarov, där varje lägenhet består av två st rum & ett kök. I varje rum finns två sängar, två skrivbord, några hyllor etc. Det innebär att man delar rum med en annan person och i rummet bredvid bor två st andra studenter. Jag delar rum med Sara, som också kommer från Umeå Universitet, och våra roomisar har inte anlänt ännu men är väldigt exhalterade över att få träffa dem.
 
Vi är totalt 7st från Umeå Universitet. Så igår träffades vi alla för en sen lunch på en lokal restaurang och intog vår första Krusovic. Min buddy hakade på :D Sedan gick vi till ett stort varuhus och storhandlade lite basvaror och diverse hushållsartiklar. Vi har numera både toapapper, en kastrull, tallrikar, lite frukost och öl i vårt hem. Vi handlade inte så mycket mat då jag tror det kommer bli en hel del restaurangmat här nere eftersom det är så fruktansvärt billigt.
 
Sent igårkväll gick jag, Sara och Niclas och åt middag några hundra meter härifrån. Restaurangen var dimmig av all cigarettrök och han som jobbade där kunde inte ett enda engelskt ord. Efter lite charader lyckades vi beställa in mat och ett glas öl. Jag fick friterad ost och pommes frites haha. Väldigt tjeckiskt, väldigt gott och väääldigt onyttgt ;) 

Vid 12-tiden, efter en hysterisk spindelincident i vårt rum, så kröp jag och Sara ned i varsin säng och försökte smälta att vi faktiskt är här. Vaknade innan 8 imorse av att solen lyste in och konstaterade att vi båda hade fått en god natts sömn men båda vaknade med en mystisk huvudvärk. Varsin alvedon och kaffekopp och värken är borta!

Vi har satt upp 2 mål för dagen; packa upp våra resväskor och ta passfoton till våra student-ID. Känns bra att sätta upp rimliga mål så att man faktiskt kan uppnå dem ;)
 
 En liten smygkik på vår fabolous flat in Pragadise.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0