Allergichock i Prag!

Igår var det ju söndag och det var en dag som började bra - som sedan blev lite dramatisk - men som sedan slutade gott igen.
 
Det hela började med att jag, Niclas och Nicholas ville äta libanesisk mat. Vi kollade upp en decent restaurang och kilade dit på eftermiddagen vid 16. Jag, som ofta underskattar min allergi, upplyste ändå servitören om min nötallergi (efter påtryckningar från Niclas). Servitören förstod och sade att det var nötter i två saker på den tallriken vi tänkt beställa, så han skulle ersätta dessa med någe annat som ej innehöll nötter.
 
Tallriken som kom in såg ut som ett libanesiskt himmelrike! Ja ni ser ju själva på bilden! Jag åt och åt och åt. Kände dock att något kändes fel i munnen och kort därefter även i magen. Jag misstänkte falafeln så slutade att äta av den. Åt istället massor av hummus som kändes safe. Tiden gick och jag kände det blev värre. Vi lämnade restaurangen efter att vi ätit upp och jag hoppades på att mina känningar skulle avta. Men de blev snarare tvärtom. På spårvagnen hem började det pulsera i ansiktet, tåras i ögonen och rinna ur näsa. Smärtan i magen blev bara värre och det kändes som att min mun skulle vändas ut och in av obehag. 

Killarna var oroliga för mig men jag sade att det löser sig med lite antihistaminer! Så jag kommer hem till en tom lgh på Jarov och tar omedelbart 3 st antihistamintabletter. Men vid den här punkten mådde jag så dåligt att jag knappt stod ut, började istället spy som en tok :'( Skrev till killarna som kom rusandes och hjälpte mig ner till receptionen. En annan granne, Flo, har sin bil här så han var så snäll och skjutsade mig och Niclas till sjukan. Så himla snällt ♥
 
När vi kom in stod en sjuksköterska och köpte nån matbit ur en automat. Hon avbröt sin handling direkt och visade oss vägen till ett rum, där en doktor och en annan sköterska väntade på att få ta sig an nästa patient (jag). Otroligt att de liksom sitter och väntar på att en patient ska dyka upp.. Kontraster mot för Sverige där vi sällan har en väntetid på under där 3 h? Antar att det är så systemen fungerar här i de rätt så kommunistiska östtaterna. Ineffektivt kanske - men där och då var jag otroligt tacksam att få hjälp så snabbt. 

De ställde några snabba frågor och påbörjade sedan behandlingen. Kortisondropp i handleden och någon spruta i höften. Sen fick jag ligga kvar 45 min isch tills de såg att den värsta chocken lagt sig. Vid 22 på kvällen var jag tillbaks på Jarov, som en ny människa! :) Glad och tacksam över att allt gick så bra. Vid den här tidpunkten var alla och spelade bowling men jag kände att det nog var klokast att ta det lite easy. Jag var uuursvulten så jag och André gick på en pizzeria och käkade senmiddag istället. Sluuutet gott allting gott som dom säger va!

I efterhand tror vi att det var HUMMUSEN, som jag alltså tokåt av, som innehöll alla dessa nötter! Tydligen har vissa i jordnötssmör i den för att skapa den krämiga konsistensen... Inget jag någonsin gjort eller hört om tidigare, men tydligen inte helt ovanligt enligt mina kollegor här på Jarov. Hmpf.  Får vara försiktigare i forstättning helt enkelt. Har dessutom fått massa kortisontabletter utskrivna uuuutiifall något liknande skulle hända igen, vilket jag inte hoppas...! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0