Ahoj!

Hittills har jag lärt mig ett nytt ord på tjeckiska och det är "ahoj!". Det betyder "hej". Lite lustigt tyckte jag och väldigt enkelt att minnas i jämförelse till alla andra tjeckiska ord som typ är "dlouhosrstý" och "karbanátky". Man har verkligen ingen aning hur saker och ting uttalas här, namn på vägar, tunnelbanestationer osv.. Så nu går jag omkring och ahojar till allt och alla hehe :D
 
Igår drog jag, Niklas och Sara in till stan för att utforska läget lite. Har ju aldrig varit i Prag tidigare. Spårvagnen till stan tar ca 20-25 minuter från Jarov. Halvvägs till stan passerar man skolan, så den ligger typ mitt emellan Jarov och stan. Jag och Sara hade inte ätit nån frulle för vi mådde så konstigt, så det första vi gjorde när vi kom fram var att köpa lunch. Det fick bli varsin Prague Sausage, klart man måste passa på att upplevera den kulinariska matkulturen när man väl är här! Detta var alltså en hotdog, men den var kanske 5 ggr större än en varmkorv hemma. Och den var kanske 10 ggr godare! Lite starkare, mer välgrillad och liksom större "bitar" i själva körven. Fantastisk matupplevelse må jag säga, kommer nog bli en del korvar under terminen.
 
Vi gick i butiker och traskade runt på olika torg och gränder. Kollade på kyrkor och statyer. Gick över den kända Karlsbron. Det jag gillar med Prag är att alla byggnader är så otroligt vackra! De ser så gamla och eleganta ut med enorma fönster och jättefina utsmyckningar och detaljer på fasaderna. Sen alla kullerstensgator.... Mysfaktor 10 000! Dock en hel del turister här. Det roliga att jag inte betraktar mig själv som en turist, utan mer som en local (hahahah).
 
Gårkvällen var så jäkla lyckad, men jag tänker berätta mer om den sen för nu måste jag göra mig iordning. Jag, Sara och Sally (vår nya roomie från Hong Kong) ska åka till Ikea om en stund och handla lite nödvändiga saker till hemmet. Sen tänkte vi ta en klassisk köttbullelunch också. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0