Intense

Dobry den!

Åååååhja, måste bara visa lite bilder från när girlsen var här. För exakt en vecka sen kom dem, men är åter tillbaka på svensk mark sedan i tisdags. Boho... Så himla glad att de kom och hälsade på i alla fall. Nu vet de hur jag har det här borta och har lättare att relatera mer i fortsättningen när jag pratar om personer, platser etc..

Denna vecka har varit den intensivaste veckan hittills. Sooo stressful! Veckan inleddes med en 3-dagars intensivkurs i "Business strategies for the Base Of the Pyramid". Helt nytt område för mig men så sanslöst intressant insåg jag så fort professorn började prata. Handlar alltså om bottenskiktet i wealth-pyramiden (dvs de fattigaste av de fattigaste i världen) som lever på under 2 $ per dag. Dessa utgör alltså the Base of the Pyramid = BOP.

Kursen fokuserade på hur companies faktiskt kan göra business och riktigt bra profit genom att öppna ögonen och försöka nå ut till dessa BOP-markets samt vilka strategier som bör tillämpas för att göra detta på bästa sätt. En av de viktigaste läxorna jag lärde mig under kursen var var att det FINNS pengar i BOP. De är så otroligt många (4 miljarder) människor som lever under dessa förhållanden. Men de HAR en köpvilja (precis som alla andra) - och de kommer garanterat att konsumera så länge det finns en produkt som 1. de behöver och som 2. är affordable för dem.

Det andra jag tog till mig var de faktum att charity inte nödvändigtvis är den bästa metoden för att bekämpa fattigdomen. Lösningen är snarare social marketing där företag jobbar med två huvudsakliga mål: 1) göra en business som genererar vinst till företaget och 2) göra gott för BOP-samhället. Företag kan åstadkomma revolutionerande saker genom att ta fram en produkt som BOP market är i behov utav och genom att inkludera lokalbefolkningen i distrubutionen av denna. På detta sätt får inte bara detta lilla samhälle tillgång till en ny produkt som de har nytta utav, utan de får även information/utbildning i ämnesområdet  - samtidigt som det dessutom skapas arbetstillfällen och inkomst för lokalbef. När verksamheten expanderar skapas ännu fler jobb --> mer inkomst --> högre efterfrågan. Det gynnar hela markanden och så kan samhället jobba sig ur fattigdomen genom att markanden i princip sköter sig själv. Ett fint exempel på när detta ägde rum var i Indien där HLL försökte hitta sätt att ta igen tappade marknadsandelar. Efter en hel del research inser det den potentiella marknaden i de supperfattiga byområdena runt om i Indien. De lyckas ta fram en budgetprodukt på tvättmedel genom att sänka produktionskostnader och kan därmet sätta ett pris som människor ute i the rural villagesh har råd med (och behöver). Distirbutionen av produkterna sker bl.a.  genom fattiga kvinnor, som tidigare ej hade något jobb. Många får även jobb som 'promoters', i syfte att informera om vikten av hälsa och hygien (och hur HLL's produkter kan hjälpa). Det hela sluta med att resultatet för HLL vände, samtidigt som det skapades kunskap och massor av jobb. Välfärd och vinst på samma gång.
 
Alltså oj, sorry för vad som just hände där.. blev lite väl uppslukad av Boppis. Men tycker helt enkelt att det som jag kursen var så otroligt fascinerande och lärorik. Den fungerade verkligen som en ögonöppnare för mig. Men denna intensivkurs var som sagt riktigt jäkla intensiv då den utöver föreläsningarna bestod utav tunga artiklar att läsa och diskutera, flera krävande presentationer och igår avslutades den med en "final exam". Jag hade dessutom en annan presentation imorse i en annan kurs (accounting) som mitt fokus låg på hela gårkvällen. Gick bra iaf. Men så idag känner mig helt uttömd men samtidigt satisfied över allt som åstadkommit denna vecka. 
 
Så ikväll blir det en lugn kväll. Ska bara mysa inne på rummet med min lille sjukling till rumskompis. Måste även packa och tvätta lite. Imorgon åker vi nämligen till Bratislava, huvudstaden i vårt kära grannland Slovakien!


Som sagt! Bilder från förrra veckan och helgen med mina Umeåflickor!



 
 

Kommentarer
Postat av: Soffe

❤️❤️💟❤️❤️

2016-10-07 @ 21:38:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0